Beställ senast den 19 mars 2024 så får du din beställning före påsk!!!

Handelsvillkor

Handelsvillkor för varor

Allmän information

Plants Online BV

Privat aktiebolag

Reg.nr NL 851694160B01

Handelsnamn: Hackvaxteronline.se

Adress:

Noorderbaan 14

5388RB Nistelrode

Nederländerna

E-post: [email protected]  

Telefon: 010-888 5627

Etableringsår: 2012

 

Försäljning till minderåriga

Hackvaxteronline.se ingår inga avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

 

Betalning

Priser är inklusive moms. Betalning med banköverföring, Klarna, kreditkort (Visa, MasterCard, Maestro), Trustly och PayPal. Inga extra avgifter tilkommer för kortbetalning, Klarna Faktura (14 dagars kredit med 0% ränta), banköverföring (endast förskottsbetalning), Trustly (betalning genom din egen bank med Trustly-konto) eller PayPal (betalning genom ditt PayPal-konto). Vi uppfyller kraven för PCI DSS och innehar SSL-certifikat för kortbetalning. Ditt kreditkort belastas först när vi skickar ordern. Väljer du att betala via Klarna Konto tilkommer en uppläggningavgift på 29,00 kr och en årsränta på 22.70%. Klarna Faktura eller Klarna Kredit erbjuds endast om varorna är på lager och kan levereras inom 14 dagar. En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

 

Leverans

Paket och lådor levereras av DPD/Postnord, pallar kan levereras av olika transportföretag. Fraktkostnaderna visas på varukorgssidan och beräknas efter vikt, storlek, antal och leveransadress. Om leveransadressen är på en av öarna kommer leveranstiden att vara längre.

Varornas leveranstid: beställ och betal senast torsdag och få leveransen normalt i nästa veckan.

 

Särskilda villkor

Vi erbjuder inte någon växtgaranti. Om problem uppstår, måste konsumenten kontakta oss, så försöker vi lösa problemet tillsammans med konsumenten.

Konsumenten ska betala hela beloppet innan varorna levereras, med undantag för betalningar med Klarna.

 

Om du ångrar ditt köp (ångerrätt)

När du handlar hos oss har du 14 dagars ångerrätt.

Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du:

a)      har mottagit din vara

b)      får den sista varan i fysisk besittning, när det gäller ett avtal som omfattar flera olika varor, som beställts samtidigt och levereras separat

c)      får det sista partiet, eller den sista delen, i fysisk besittning, när det gäller ett avtal om leverans av en vara som består av flera partier eller delar

Inom 14 dagar från mottagande måste du meddela oss om du vill ångra ditt köp. Beskedet ska ges till [email protected], tel. 010-888 5627.

I ditt meddelande ska du tydliggöra att du vill utnyttja din ångerrätt. Du kan även välja att använda vår eller Konsumentverkets standardångerblankett och skicka den med varan/varorna. Vår blankett bifogades med din orderbekräftelse och längst ned i detta dokument.                                                                                                                                                                

Du kan inte ångra genom att vägra leverans av varan utan att samtidigt meddela oss om detta.

 

Varor undantagna ångerrätten

Barrotade växter och växter med klump där risken för förstörelse inom ångerfristen är större än för krukodlade växter utesluts från ångerrätten.
Köparen har normalt ångerrätt på köpta varor i 14 dagar från mottagandet. Eftersom Plants Online BV säljer levande växter ingår dock en del av dessa produkter i ångerrättens undantag:

  • avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal.
  • avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra.

Det betyder därmed att man inte kan ångra sitt köp av häckväxter, men skulle det finnas fel på en levererad vara har du rätt att reklamera den. I fall du inte är nöjd med plantorna som Plants Online BV har levererat ber vi dig att snarast ta kontakt med oss.      

 

Returer

Du måste, utan dröjsmål, returnera din order till oss och senast 14 dagar efter leveransdagen, och efter du meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du är i tid om du returnerar varorna innan perioden på 14 dagar har gått ut.
Du står för de direkta kostnaderna i samband med retur av varor, kostnaderna är desamma som transportkostnaderna som du har betalat med din beställning, om inte annat avtalats med Plants Online BV. Det betyder att de originella transportkostnaderna inte blir återbetalt till dig, om inte annat har fastställts av oss i överenskommelse med dig.

Vid returer, ansvarar du för att varorna är ordentligt förpackade.

Du bär ansvarigheten för varorna från tidpunkten från tidpunkten de blivit levererade till dig.

Varorna kan på grund av sin natur inte returneras med vanlig post.
Det är viktigt att du meddelar oss innan du skickar tillbaka varorna, eftersom vi arbetar med olika leverantörer. Vi kan inte ta emot växterna på vårt kontor.

Läs mer om ämnet på denna sida.

 

Varornas skick vid retur

Du ansvarar endast för eventuell minskning av varornas värde, till följd av annan hantering än den som är nödvändig för att fastställa varornas art, egenskaper och hur de fungerar. Med andra ord - du kan prova varorna på samma sätt som om du provar dem i en fysisk butik.

Om varorna är provade på andra sätt än vad som beskrivs ovan, betraktar vi dem som använda, vilket innebär att du om du ångrar köpet endast får tillbaka en del eller inget av köpesumma, beroende på varornas kommersiella värde.

För att få tillbaka hela köpesumman, måste du därför göra samma sak som du gör i en fysisk butik. Du får prova varorna, men inte ta dem i faktiskt bruk.

För levande krukodlade växter gäller att dessa måste returneras i oskadat, gott skick -så långt det är rimligt möjligt-, till en adress som ska anges av Plants Online BV. Även om du vill lämna tillbaka växterna måste du förse dem med vatten i mellantiden. När plantorna returneras skadade eller försummade återbetalas endast en del av inköpspriset.

 

Om det är något fel på varan (reklamationsrätt)

 

Köplagens regler kan gälla inköp.

När du handlar på Hackvaxteronline.se har du efter köplagen 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten är dock begränsad av växternas naturliga hållbarhet, vilket betyder att vi inte erbjuder någon växtgaranti. Om problem uppstår, måste konsumenten kontakta oss, så försöker vi lösa problemet tillsammans med konsumenten.

 

Hur snabbt ska jag reklamera?

Du måste reklamera inom "skälig tid" efter det att du har upptäckt felet. Om du reklamerar inom två månader efter det att felet upptäcks, inkommer reklamationen alltid i rätt tid.

 

Transportskador

Har plantorna på grund av transporten uppenbarligen blivit synbar skadade ska köparen kontakta oss omedelbart efter leveransen, beskriva skadan så nogrannt som möjligt samt dessutom skicka bilder på skadan till oss. Vi ska sedan försöka hitta en lösning i överensstämmelse med kunden.

 

Återbetalning av köpesumman

Om du ångrar ditt köp, får du naturligtvis tillbaka det belopp du har betalat till oss. I händelse av en värdeminskning, som du ansvarar för, dras denna från köpesumman.

Om du utnyttjar din ångerrätt, återbetalar vi alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra kostnader till följd av ditt eget val av leverans annat än den billigaste typen av standardleverans som vi erbjuder), utan onödigt dröjsmål och i varje fall inom 14 dagar från den dag vi har mottagit meddelande om ditt beslut att ångra detta avtal. Vi utför en sådan återbetalning med samma betalningssätt som du använde för den inledande transaktionen, såvida du inte uttryckligen har kommit överens om annat.

Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka varorna, såvida du inte har framlagt dokument som visar att du har returnerat dem. Efter godkännandet av återbetalningen kommer det att behandlas så snart som möjligt.

Om du ångrar ditt köp, ska varorna skickas till: adressen efter överenskommelse med konsumenten. Konsumenten kan vända sig till [email protected]

 

Vad ska jag skicka med tillbaka?

Du måste bifoga en kopia av orderbekräftelsen. Expeditionen går snabbare om du även fyller i vårt blankett/standardångerblankett.

Notera! Vi accepterar inte postförskottsförsändelser.

 

 

Varan skickas till:

Adress enligt avtal.

 

Vi behöver följande information när du skickar varan till oss

När du returnerar varan, ange vad problemet är, så detaljerat som möjligt. Bifoga även bilder.

Notera! Vi accepterar inte postförskottsförsändelser eller liknande.

Kom ihåg att varan alltid ska skickas tillbaka i lämpligt emballage, och glöm inte att få ett kvitto för avsändande om vi ersätter dina fraktkostnader.

 

Vad gör vi med dina personuppgifter (riktlinjer för personuppgifter)

För att du ska kunna ingå ett avtal med oss, behöver vi följande information:

Namn

Adress

Telefonnummer

E-postadress

Födelsedatum

Vi registrerar dina personuppgifter i syfte att kunna leverera varor till dig.

Personuppgifter registreras hos Plants Online BV och sparas i fem år, varefter de raderas.

Vid insamling av personuppgifter via vår webbplats, ser vi till att det alltid sker i samband med att du ger ditt uttryckliga medgivande, så att du är informerad om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.

VD och Frank Pelders för Plants Online BV har tillgång till uppgifterna som registrerats om dig. Data- och personuppgiftsansvarig på Hackvaxteronline.se är Jacob Kolff. PlantsOnline följer personuppgiftslagen (PuL).

Vi krypterar inte lagrad kunddata.

Vi krypterar inte kunddata när vi skickar den. 

Information som Hackvaxteronline.se samlat in, överförs eller säljs inte på något sätt till tredje part, och vi registrerar inga känsliga personuppgifter.

Som registrerad hos Plants Online BV, har du alltid rätt att göra invändningar mot registreringen. Du har även rätt att kontrollera de uppgifter som registrerats om dig. Dessa rättigheter är enligt Personuppgiftslagen och frågor kring detta skickas till Plants Online BV via e-post [email protected].

Läs mer om ämnet på denna sida.

 

Rätt att överklaga

Om du vill klaga på ditt köp, kontakta [email protected], tel. 010-888 5308. Om vi inte kan hitta en lösning, kan du lämna in ett klagomål till lämplig lokal part, t.ex. Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Du har även möjlighet att vända dig till Konsumentverket eller EU ODR för råd och stöd.

https://www.arn.se/

ARN

Box 174

101 23 Stockholm

 

https://www.konsumentverket.se/

Postadress: Konsumentverket/KO, Box 48, 651 02 Karlstad.

 

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr / https://www.eccsverige.se/en/tvistlosning

 

Standardångerblankett

(denna blankett ska endast fyllas i och returneras om ångerrätten utnyttjas)

- Till [här infogas näringsidkarens namn, fysisk adress, och i förekommande fall, faxnummer och e-postadress till näringsidkaren]:

- Jag/vi (*) meddelar härmed att jag/vi (*) vill utnyttja ångerrätten i samband med mitt/vårt (*) inköpsavtal för följande varor (*)/leverans av följande tjänster (*)

- Beställt den (*)/mottaget den (*)

- Konsumentens namn (Konsumenternas namn)

- Konsumentens adress (Konsumenternas adress)

- Konsumentens underskrift (Konsumenternas underskrifter) (endast om blanketten skickas på papper)

- Datum

(*) Stryk över ej relevanta uppgifter

loader
Laddar...